تبلیغات
هر چی دوست داشته باشی؟ - بهترین روش ها برای تقویت حافظه
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : شهاب الدین خالویی
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس

تحلیل آمار سایت و وبلاگ
هر چی دوست داشته باشی؟




این روزها از دست دادن حافظه تبدیل به یک معضل همه گیر شده است و فقط پیرترها دچار آن نمی شوند؛ بنابراین راه های تقویت هوش و حافظه اهمیت زیادی دارد.

چند روش برای حفظ قدرت حافظه


1- برخی بازی ها را امتحان کنید

بازی های خوب بسیاری وجود دارند که شما می توانید از آنها برای تقویت حافظه تان استفاده کنید؛ مثل جدول، شطرنج و... این بازی ها کمک می کنند تا بیشتر فکرتان را متمرکز کنید و ذهنتان را فقط به سمت یک چیز سوق دهید.

2- اسامی را به خاطر بسپارید

نه تنها به خاطر سپردن اسامی کمک زیادی به تقویت حافظه می کند، بلکه برای زندگی نیز سودمند است؛ چرا که بیشتر افراد در به خاطر سپردن اسامی دچار مشکل می شوند. روش های زیادی برای به یاد سپردن اسامی وجوددارد؛ مثلا اسامی افراد را با اسامی حیوانات و یا برخی اعداد همراه کنید. هروقت که از آن عدد یا نام حیوان و یا هرچیز دیگری استفاده کنید، به یاد آن نام می افتید.



3- سپردن اطلاعات بسیار جدی و مهم در ذهن

هر روز مهم ترین اخبار و اطلاعات مربوط به آن روز را در حافظه خود ثبت کنید. این کار تاثیر زیادی در تقویت حافظه دارد. حتی می توانید گاهی اوقات نکته برداری کنید. اتفاقات مهمی را که خارج از خانه برایتان پیش می آیند، بنویسید و بعد آنها را در خانه مرور کنید تا ذهنتان این اطلاعات را ثبت کند.

4- یک زبان جدید یاد بگیرید

یک راه خوب دیگر برای تقویت حافظه تان این است که یک زبان جدید یاد بگیرید. این کار هم باعث تقویت حافظه و هم یک مهارت زبانی می شود و چندان هم دشوار نیست. بسیاری از دی وی دی ها، نوارها و خدمات دیگر در این زمینه کمک می کند.

5- ورزش کنید

خوب و سالم غذاخوردن باعث سلامت جسم و ذهن می شود؛ اما ورزش نیز در این میان اهمیت ویژه ای دارد. هر روز نیم ساعت ورزش کنید. برای افراد پرمشغله، کمی پیاده روی از محل کار تا خانه هم غنیمت است.

6- ماشین خود را پیدا کنید

به یک پارکینگ بزرگ ماشین فکر کنید که پر از ماشین است. وقتی در چنین شرایطی قرار می گیرید، آیا به راحتی ماشین خود را پیدا می کنید یا اینکه همیشه گیج و سردرگم می شوید؟ این کار را چند بار انجام دهید و هر بار سریع تر ماشین خود را پیدا کنید.

7- به طبیعت بروید

برخی درمان های طبیعی برای تقویت حافظه جزء بهترین درمان ها محسوب می شوند. داروهای قدیمی عملکرد مغز و سیستم عصبی را تقویت می کنند. رزماری یکی از گیاهانی است که به تقویت حافظه کمک می کند.

8- خواب کافی داشته باشید

همه ما می دانیم که خواب چه تاثیری در سلامتی دارد. اگر خواب کافی نداشته باشید، ذهن تان مغشوش می شود و سلول های مغزی فرصت کافی برای تجدید قوا نخواهند داشت.

9- گل ها را ببویید:

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما بوییدن برخی گل ها، مثل گل رز، باعث تقویت حافظه می شود.

از دست دادن حافظه

از وقتی که عینک خود را در جایی می گذارید و بعدا قادر به یافتن آن نیستید حتی ممکن است عینک تان روی موهای سرتان باشد و شما برای پیدا کردنش تمام دور و برتان را زیرورو کنید یا وقتی که فراموش می کنید ناهار کودک تان را به او بدهید تا با خود به مدرسه ببرد. کاهش حافظه به مقدار بسیار کم کاملا طبیعی است؛ اما حتی همین مقدار کم نیز در آینده برای شما دردسرساز می شود و باید جدی گرفته شود.

 

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Memory/01.jpg
 


ارتباط میان عملکرد مغز و تناسب اندام

افرادی که تصمیم گرفته اند خود را به اندامی متناسب برسانند، شاید تنها چیزی که در این زمینه به آن فکر نکرده اند، تاثیر این کار بر روی عملکرد مغز است. سال هاست که محققان روی ارتباط جسم، ذهن و روح تحقیق می کنند. اینکه یوگا تمرین می کنید یا هر ورزش دیگری انجام می دهید، همه در جهت رسیدن به احساس خوب و حرکت داشتن است.

تغذیه و نقش آن در توانایی های ذهنی

تغذیه افراد روی رفتارها و روحیات آنها اثر می گذارد و علاوه بر آن در عملکرد مغز نیز موثر است. ذهن ما به انرژی و مواد مغذی نیاز بسیاری دارد. دریافت انرژی و مواد مغذی مختلف روی میزان مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد. انرژی مورد نیاز مغز از کربوهیدارت ها، پروتئین و چربی ها به دست می آید. ویتامین ها و املاح معدنی برای سلامت جسم ضروری هستند. مغز ما حدود 20-30 درصد از انرژی دریافتی را به مصرف می رساند و افرادی که به اندازه کافی کالری دریافت نمی کنند، دچار تغییراتی در عملکرد مغز می شوند. 

مثلا نخوردن صبحانه باعث کاهش توانایی فعالیت های ذهنی در طول روز می گردد؛ به خصوص در افرادی که دچار سوءتغذیه هستند. بدن ما به کاهش انرژی از طریق کندشدن، کاهش میزان هورمون ها، کاهش فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری و دقت بیشتر دارند، کاهش انتقال اکسیژن و مواد مغذی به بدن، کاهش توانایی بدن را برای مقابله با عفونت و هزاران هزار مساله مستقیم و غیرمستقیم دیگر نیز در اثر کاهش انرژی رخ می دهند.

جنین در حال رشد، نوزادان و کودکان خردسال در اثر سوءتغذیه بیشتر از بزرگ ترها دچار آسیب دیدگی مغزی می شوند. کاهش هوش، نارسایی ها بدرفتاری و عملکردی نیز از این عوارض هستند.

کربوهیدرات ها و سلامت ذهنی

 

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Memory/02.jpg
 


کربوهیدرات ها مثل حبوبات، شکر تصفیه شده برخی میوه ها و سبزی ها تاثیر زیادی روی خلقیات و رفتار انسان دارند. خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات باعث ترشح هورمون انسولین در بدن می شود و کمک می کنند تا قند به سلول های بدن برسد. میزان انسولین نباید بیش از حد نیاز باشد؛ زیرا تریپتوفان روی علمکرد انتقال دهنده عصبی مغز اثر می گذارد.

پروتیین ها و سلامت ذهنی

پروتئین ها از آمینواسیدها تشکیل شده اند. بدن ما به هشت نوع آمینواسید ضروری نیاز دارد که باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. گوشت، شیر، محصولات لبنی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. دریافت پروتئین روی عملکرد مغز و توانایی های ذهنی اثر می گذارد.

بیشتر انتقال دهنده های عصبی مغز از آمینواسیدها تشکیل شده اند. اگر آمینواسید مورد نیاز بدن تامین نشود، میزان انتقال دهنده های عصبی در مغز کاهش می یابد و عملکرد مغز ضعیف می شود.

چربی ها و سلامت ذهنی

چربی ها تاثیر زیادی در عملکرد مغز و خلق و خوی افراد دارند. گوشت، کره، مارگارین، روغن های گیاهی سرشار از چربی ها هستند. البته کاهش کلسترول در بدن باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شود. به همین دلیل بهتر است از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید تا هم چربی مورد نیاز بدن تامین شود و هم از سلامت بیشتری برخوردار باشید.

ویتامین ها و سلامت ذهنی

 

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Memory/03.jpg
 


تیامین، ویتامین B12، فولیک اسید و نیاسین.

تیامین نوعی ویتامین B است که در دانه ها، آجیل ها، گوشت ها، حبوبات و سبزی ها یافت می شود و به طور غیرمستقیم روی متابولیزم گلوکز و یا قند خون اثر می گذارد. برای ساخت انتقال دهنده های عصبی مختلف، تیامین لازم است. ویتامین B12 فقط در غذاهایی که از حیوانات به دست می آیند، وجود دارد؛ مثل شیر، گوشت و تخم مرغ. ویتامین B12 برای سلول های عصبی ضروری است. کمبود آن باعث کاهش آهن خون و آسیب دیدگی عصب، از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد مغز می شود. فولیک اسید، یک نوع ویتامین B دیگر است که در جگر، نخود، مارچوبه، براکلی، گندم و برخی دانه ها وجود دارد.

فولیک اسید روی متابولیسم پروتئین و آمینواسیدها در بدن تاثیر می گذارد. کمبود فولیک اسید در بدن، به خصوص در خانم ها باعث افزایش احتمال نارسایی های عصبی در جنین می شود. همچنین احتمال خطر سکته را افزایش می دهد و برخی اختلالات ذهنی را به دنبال دارد.

نیاسین در گوشت، غلات، ماهی، مارچوبه و بادام زمینی وجود دارد. درضمن بدن آن را از آمینواسیدهای اصلی، تولید می کند. نیاسین تولید انرژی از کربوهیدارت ها، پروتئین ها و چربی ها می شود و کمبود آن علائم ذهنی بسیاری دارد؛ مثل سردرد، از دست دادن حافظه، کم خوابی و بدخوابی، بی ثباتی روحی و...

 





نوع مطلب : مطالب و دانستنی ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 19 مرداد 1394 :: نویسنده : شهاب الدین خالویی
نظرات ()
دوشنبه 27 شهریور 1396 05:11 ب.ظ
Thanks for the good writeup. It in truth used to be a enjoyment
account it. Glance complex to far added agreeable from you!
However, how could we keep up a correspondence?
شنبه 31 تیر 1396 06:31 ب.ظ
Please let me know if you're looking for a article writer for your blog.

You have some really great posts and I feel I
would be a good asset. If you ever want to take some of the load off,
I'd love to write some content for your blog in exchange
for a link back to mine. Please shoot me an e-mail if interested.
Thank you!
پنجشنبه 29 تیر 1396 08:49 ق.ظ
Does your website have a contact page? I'm having trouble locating
it but, I'd like to shoot you an email. I've got some recommendations for your blog you might be
interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it expand over time.
پنجشنبه 29 تیر 1396 02:24 ق.ظ
Hi there, just wanted to mention, I loved this article.
It was helpful. Keep on posting!
چهارشنبه 28 تیر 1396 12:45 ب.ظ
Hello There. I found your weblog the use of msn. That is a really well written article.
I will make sure to bookmark it and return to read more of your helpful info.
Thanks for the post. I will definitely return.
چهارشنبه 28 تیر 1396 12:23 ب.ظ
Quality content is the crucial to attract the users to visit the site,
that's what this web page is providing.
جمعه 23 تیر 1396 12:05 ب.ظ
hi!,I really like your writing so so much!
percentage we communicate extra approximately your post on AOL?
I need a specialist on this house to solve my problem.
Maybe that is you! Having a look ahead to peer you.
سه شنبه 29 فروردین 1396 09:28 ق.ظ
I am genuinely glad to read this weblog posts which consists
of lots of useful information, thanks for providing such data.
سه شنبه 15 فروردین 1396 02:36 ق.ظ
Fantastic items from you, man. I have consider your stuff prior to and you are
just extremely wonderful. I really like what you have bought right here,
certainly like what you are stating and the way in which you assert it.
You're making it entertaining and you still care for to stay
it smart. I can not wait to learn much more
from you. That is actually a great website.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر